tiistai 9. marraskuuta 2010

Pedagogian ydinosaamista

Innokkaat nuoret teknikonalut tarttuivat toimeen. Ötömaattis-triangelistisia laskelmia suoritettiin. Energisen oppimisilmapiirin takasi hurja määrä karkkia. Vilkkuvia valoja, vipuja ja vipstaakeja pilvin pimein. Säätönäytöt tietysti venäjäksi. Kaikkia nappeja piti varmuuden vuoksi painaa, koska se oli niin hauskaa.

HUPS!

Sireeni alkoi ujeltamaan ja hätävalaistus kytkeytyi päälle. Polttoainesauvahan se siinä! Toivottavasti säteilyturvakeskus ei saa tietää.....

Rehtori S. Niilillä oli ongelma. Pikkufantit näyttivät olevan melkoisen levottomia oppitunneilla.

Levottomia, haa! Ehkä ne ovatkin toiminnallisia oppijoita! Siis toisenlainen pedagoginen lähestymistapa onkin tarpeen! Rehtori S. Niili hankki vanhan neuvostokoulun jäämistöstä pikkufanteille opetusreaktorin. Uutta puhtia luonnontiedeaineiden havainnolliseen opetukseen!

10 kommenttia:

  1. Levottomuus eli ENERGIA kannattaa laittaa hyötykäyttöön :)

    VastaaPoista
  2. Hih, jos yläastelaisten levottomuus saataisiin jotenkin hyötykäyttöön, niin siinä meillä olisi ehtymätön, uusiutuva energialähde :-)

    VastaaPoista
  3. Rehtori S. Niili on eräänlainen pedagoginen nero. Opetusväline kylläkin jouduttiin viemään lyijylaatikossa epämääräiseksi ajaksi koulun varastoon.

    VastaaPoista
  4. Ylä-asteen (tai yläluokkien, kuten nykyään kai kuuluu sanoa) oppilaat ovat kyllä niin levottomia, että Mesikämmen epäilee heidän säteilevän radioaktiivisena. Mesikämmenen omien pedagogisten opintojen yhteydessä piti havainnoida myös yläluokkien oppitunteja ja se oli jotain se. Mesikämmen kumartaa yläluokkien opettajille, se on vaativaa hommaa. Minusta ei siihen toimeen olisi, ja siksipä olenkin lukion aineenope.

    Ötöpesä oli taas saanut vallan hymyilyttävän postin kirjoitettua - mitä mahtavimmin linkein! Tästä tulikin mieleen, että eräässä vanhassa Pahkasiassa (pitäisi löytyä jostain Mesikämmenen arkistoista) kerrottiin, miten vanhasta pölynimurista voi kotioloissa rakentaa atomipommin! Samassa artikkelissa kerrottiin myös, miten suurikokoisesta pahvilaatikosta voi tehdä aivan pätevän atomisuojan :)

    VastaaPoista
  5. Lukion aineope saakin keskittyä siihen tärkeimpään: opetukseen. Ei jv-hommiin.

    Pikkufantit eivät sentään muuttuneet radioktiivisiksi. Rehtori S. Niili määräsi ne jumppasalin suihkuun, että suuremmat laskeumat saatiin pestyä pois.

    Ötöpesän jengi rakastaa vanhoja Pahkiksia ja omistaa kummatkin mainituista atominumeroista. Pahkasika noin muutenkin oli hyvä lehti, ne vanhat numerot ovat parhaita!

    Otopesän Heksyylikoulun Rehtori S. Niili päättikin myöntää kunniaopettajan arvonimiä. Ruukinmatruunasta tehdään matematiikan, kemian ja fysiikan lehtori. Kopsista enkunmaikka. Mille aineille Mesikämmen tahtoisi kunnialehtorin arvon?

    VastaaPoista
  6. Nauratti tuo suihkujuttu, tässähän tulee rivienvälistä jatkumoa asioihin :)

    Mesikämmen olisi varsin otettu filosofian ja/tai uskonnonopetuksen arvonimen suhteen (noistakun hänellä on aineenopettajan pätevyys).

    VastaaPoista
  7. P.S. Rivologiastakin arvonimi käy. Siihen Mesikämmen on ansioitunut menneisyydessä työskentelemällä pornokaupan kassana.

    P.S. II. Noista alan kaupan hommista on sen verran mehevää stooria, että voi olla, että niistä tulee blogitekstiäkin tässä. Aiheesta on Mesikämmenellä vähän kässärintynkää.

    VastaaPoista
  8. Olkoon sitten niin, että Heksyylikoulun Rehtori S. Niili myöntää Mesikämmenelle filosofian, uskonnon ja rivologian (joka varmaankin on biologiaa, filosofiaa ja terveystietoa soveltuvin osin) lehtorin arvon!

    Heksyylikoulun opettajainhuoneessa odotellaan siis raporttia!

    VastaaPoista
  9. Mesikämmen kiittää ja kumartaa!

    VastaaPoista
  10. Olkiluodon Ongelmaton, hihiii....

    [Mitä kasvaa tytöstä, jonka mielilukemistoa teininä olivat National Geographic, Pahkasika ja Mad?]

    VastaaPoista